Een prototype is een eerste uitwerking van je uiteindelijke oplossing. Dat kan van alles zijn. Van een eerste tekening van een product, naar een rollenspel of een daadwerkelijk werkend (digitaal) product.
Bekijk de uitlegBij het uitwerken van je idee start je bij voorkeur low-fi. Hierbij focus je jezelf bij het uitwerken op de essentie van je idee. Stel je ontwerpt een app, dan kun je deze met paper prototyping uitwerken op papier. Bij een low-fi prototype houdt je dan geen rekening met vormgeving of extra features, maar schets je enkel de essentiële onderdelen uit voor je idee. Je wil met je prototype reactie over je idee uitlokken. Vormgeving leidt dan alleen maar af. Je bent uit op reacties als “Deze stap in het proces vind ik vreemd” of “Dit werkt niet lekker”, niet op reacties als “Ik vind de kleur niet zo mooi”.
Het is belangrijk dat je blijft itereren en per versie kun je meer detail toevoegen. Zo werk je van low-fi naar high-fi. Voeg je extra functionaliteiten of vormgeving toe totdat het steeds meer een af product is.
Aan de slag
1. Bepaal met je team wat de essentie is van de oplossing.
2. Omschrijf duidelijk wat je wil testen in je oplossing. Is het vooral een technisch prototypen om te onderzoeken of iets mogelijk is, of is het een prototype om een bepaalde werkwijze te toetsen?
3. Maak in je prototype alleen dat wat relevant is om een reactie te krijgen van je doelgroep. Laat details zoveel mogelijk achterwege.
4. Begin met een minimale versie en breidt uit wanneer deze werkt. Zo garandeer je dat je altijd een prototype hebt om te presenteren, mocht de tijd op zijn.