Wil je inzichten ophalen bij een ‘gebruiker’ dan is interviewen een goede methode. Met een goed interview kun je allerlei inzichten ophalen en heb je de ruimte om door te vragen.
Bekijk de uitlegEen interview is iets anders dan een gesprek of pitch. Een interview staat volledig in het teken van het ophalen van inzichten. Om dit goed te doen zijn er een aan regels voor een goed interview:
Focus niet op toekomstig gedrag, maar op eerdere ervaringen.
De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Mensen zijn ijdele dieren en zullen bij intentievragen zichzelf altijd positiever en gedisciplineerder opstellen dan in het echt. Vraag daarom bij een goed interview nooit naar de intentie van iemand, maar vraag liever naar eerder vertoond gedrag. Wil je bijvoorbeeld leren over het sportgedrag van een persoon, vraag dan niet “Hoe vaak sport jij in de week?”. Dikke kans dat je dan namelijk een positiever getal krijgt dan daadwerkelijk het geval is. Probeer dan te focussen op gedrag uit het verleden “Wanneer ben je voor het laatst gaan sporten?”. De persoon zal dan ook terugdenken aan de laatste keer, dit moment zal meer gaan leven en jij kunt vragen om daar meer over te vertellen en in te verdiepen. Concrete voorbeelden leiden tot waarheidsgetrouwe en gedetailleerde inzichten.
Voorkom leidende of gesloten vragen
Antwoorden op een leidende of gesloten vraag is eenvoudig. Het voorkomt ook dat de persoon die jij interviewt na gaat denken, iets dat je juist wel wil stimuleren. Stel dus altijd open vragen en vraag daar op door.
Praat niet, maar luister (stiltes zijn te gek)
Wij hebben als mens de neiging om stiltes op te vullen door te praten. Probeer bij interviews na een antwoord niet direct door te vragen, maar wacht gerust even. Grote kans dat de persoon verder gaat praten en dieper op een onderwerp in gaat.
Focus niet op een oplossing, maar op een probleem
Je wil tijdens een interview inzichten ophalen, niet een eerste idee gaan pitchen. Daarom is het belangrijk inzicht te krijgen in wat precies onderliggende behoeften, problemen en gedragingen zijn. Focus daarom op problemen en behoeften. Vraag daar op door.
Stel waarom vragen
Stel de waarom vraag opnieuw en opnieuw.
Praktische informatie