Heb je ooit aan een brainstorm deelgenomen waarin er iemand de hele tijd aan kwam zetten met ‘ja-maar…’ Je bent niet alleen. Dagelijks vliegen doemdenkers en dromers elkaar in de haren, omdat ze totaal anders denken. Gelukkig is er een hele eenvoudige oplossing. De Disney Methode, een techniek bedacht door een creatief én zakelijk genie: Walt Disney.
Bekijk de uitlegDe Disney Method
Disney en zijn team gebruikten 3 verschillende rollen om een project helemaal uit te denken. Deze rollen waren; de dromer, de realist en de criticus. Elke rol stond voor een andere manier om naar een project te kijken.
Door deze rollen één voor één in te nemen, kon het team telkens door een andere ‘bril’ naar een project kijken en gezamenlijk met een sterke focus ideeën bedenken.
Wil je de disney methode zelf toepassen dan is het belangrijk dat jij en je teamgenoten iedere keer tegelijkertijd dezelfde rol innemen. Je kunt dit organiseren in rondes. Per ronde neemt iedereen dezelfde rol aan. De verschillende rollen zijn:
1) De Dromer
Alles is mogelijk. Het kan niet gek genoeg. In deze ronde daag je elkaar uit om met de wildste ideeën te komen. Divergerend denken in de puurste vorm. Ideeën roepen zonder te oordelen. Alle ideeën zijn welkom. Hoe gekker hoe beter.
2) De Realist
Hoe ga je deze ideeën uitvoeren? Hier wordt van de deelnemers verwacht dat ze pragmatisch meedenken. In deze ronde gaat het over convergeren en keuzes maken. Na de evaluatie (gebaseerd op praktische criteria) stel je een plan samen waarin je beschrijft hoe je de ideeën gaat realiseren. Wat en wie heb je nodig om de ideeën in de praktijk te brengen?
3) De Criticus
In de laatste ronde nemen we de rol in van ‘advocaat van de duivel’ en gaan we op zoek naar alle zwaktes in het idee. In deze fase mogen we gaten schieten in het idee. Wat mist er? Wat is er nog nodig? Wat zijn de gevaren en risico’s van het idee? Wat zijn de beren op de weg? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat kan er allemaal mis gaan? etc.
Belangrijk detail; in de rol van criticus ben je niet negatief, maar constructief. Beoordeel de ideeën, wijzig ze, verander ze, verbeter ze en verwijder ze als je er toch niets mee kunt.
Al het commentaar dat in deze ronde wordt gegeven moet eindigen in vragen voor de dromers. Nadat je alles hebt beoordeeld is het tijd om de kamer te verlaten en de stappen opnieuw te doorlopen. Herhaal dit proces tot je tevreden bent met het resultaat.