Een goede pitch bestaat uit een 7 vaste onderdelen :
Het probleem
Hoe is de huidige situatie, wat gaat er mis? Waarom is dat een probleem?
De kansen
Hoe sluit de huidige situatie aan bij de visie van je bedrijf / doelgroep / ontvanger? Wat is het gene dat je op kunt lossen?
De oplossing
Hoe ziet je uiteindelijke oplossing eruit?
De magie
Wat maakt jullie oplossing uniek? Wat doe je onder de motorkap, wat het anders maakt dan andere oplossingen?
De effecten
Wat gaat je oplossing opleveren. Tijdsbesparing, euro’s of eventuele extra marktwaarde, maar ook andere effecten zoals wegnemen van frustratie of verhogen werkplezier?
Huidige status + uitkomsten testen
Waar sta je nu met je idee? Wat werkt er al? Wat moet er nog onderzocht worden? Wat kwam er terug uit je testen en welke invloed heeft dat op het vervolg?
Call-2-action
Wat zijn de benodigde vervolgstappen. Wat of wie heb je nodig? Bedenk voordat je jouw pitch houdt altijd wat je van je publiek gedaan wil hebben na de pitch. Zorg ervoor dat je deze vraag ook concreet stelt aan je publiek.
Eindig je pitch dus met een concrete call-2-action. Bijvoorbeeld: “Hoe gaan jullie mij helpen om hier een succes van te maken?” Of “Wanneer kunnen jullie voor mij een team gereed hebben”.
Extra tip: Houdt het kort en bondig
Inspiratie